Kateheza: “Zapoved ljubezni povezuje obe zavezi” (sv.Irenej Lyonski)

Irenej Lyonskisv.Irenej Lyonski

Iz razprave Zoper krivoverstva IV,12,1-3 –

Izročilo njihovih starih, ki so se ga držali, kakor da bi to zapovedovala postava, je bilo nasprotno postavi, ki je bila dana po Mojzesu. Zato Izaija pravi: Tvoji točaji mešajo vino z vodo. S tem pokaže, da strogo božjo zapoved stari mešajo z razvodenelim izročilom, to je, držijo se prešuštnega in postavi nasprotnega zakona. Tudi Gospod je to očitno povedal: Zakaj prestopale božjo zapoved zaradi svojih izročil? Niso pa samo s prestopanjem kršili božje postave, ko so vinu primešali vodo, ampak so tudi svoj zakon postavili božjemu nasproti; še danes se ta imenuje farizejska postava. V njej neke stvari izločijo, druge dodajo, tretje pa razlagajo, kakor sami hočejo. To uporabljajo še posebej njihovi učitelji. Ker so se hoteli držati teh izročil, se niso hoteli podrediti božji postavi, ki jih je usmerjala h Kristusovemu prihodu, pač pa so očitali Gospodu, ki je ozdravljal ob sobotah. Tega pa, kot smo rekli, postava ni prepovedovala – še sama je na neki način ozdravljala, ker so obrezovali ob sobotah – sebi pa niso očitali ničesar, ker so zaradi izročila in omenjene farizejske postave kršili božjo zapoved in niso imeli bistvenega iz postave, namreč ljubezni do Boga.
Ker je to prva in največja zapoved, sledi pa ji ljubezen do bližnjega, je Gospod učil, da so vsa postava in preroki povzeti v teh zapovedih. Tudi sam ni prinesel neke večje zapovedi, ampak je le to obnovil, ko je svojim učencem zapovedal, naj ljubijo Boga iz vsega srca in druge kakor sebe. Ko bi prišel od nekega drugega Očeta, ne bi nikoli uporabil največje zapovedi iz prve postave, ampak bi se na vsak način prizadeval, da bi od popolnega Očeta prinesel večjo zapoved od te in ne bi uporabil tiste, ki je bila dana od Boga postave.
In Pavel pravi: Dovršitev postave je ljubezen. In ko vse drugo mine, ostanejo vera, upanje in ljubezen, največja od teh pa je ljubezen. Rekel je tudi, da od ljubezni do Boga ni odličnejše niti spoznanje, niti razumevanje skrivnosti niti vera, niti preroštvo, ampak je brez ljubezni vse prazno in zaman. Ljubezen dovrši človeka, da je popoln. Tisti, ki ljubi Boga, je popoln, v tem veku in v prihodnjem. Nikoli namreč ne bomo nehali ljubiti Boga, ampak kolikor bolj ga bomo zrli, toliko bolj ga bomo ljubili.
Ker je torej v postavi in v evangeliju prva in največja zapoved ljubiti Gospoda Boga z vsem srcem, in tej enaka ljubiti bližnjega kot samega sebe, se jasno pokaže, da je en sam snovalec postave in evangelija. Ker so zapovedi življenja enako povzete v obeh zavezah, kažejo na istega Gospoda, ki je določil posamezne zapovedi primerno vsaki zavezi, vzvišenejše in največje, brez katerih se ni mogoče zveličati, pa je v obeh predložil enako.

Views: 105