Kaj nam govori Kraljica vesoljstva?

Raznovrstni pomen Marije, Božje matere iz Heede
(Johannes Brinkmann)

Kip Božje matere iz Heede, Kraljice vesoljstva in vernih duš v vicah

Papež Frančišek je razglasil leto Božjega usmiljenja, ki se je začelo 8. decembra 2015 in se končalo na praznik Kristusa Kralja, v nedeljo 20. novembra 2016. Ob začetku, leta 2015 je papež dejal: “To je čas usmiljenja. Pomembno je, da ga verni živimo in vnesemo v vsa področja naše družbe. Naprej!”
V tem malem zvezku bi rad predstavil Božjo Mater Marijo iz Heede v vsej njeni bogati simboliki, da bi s tem mnogi spoznali, da naj bi Heede s prikazovanjem Kraljice vesoljstva in vernih duš bil kraj usmiljenja za vse človeštvo.

Iz poročila župnika Rudolfa Diekmanna iz Heede z dne 29. junija 1941.

1. novembra leta 1937 so štiri deklice iz Heede v starosti 12 – 14 let videle prikazovanje Božje Matere na pokopališču v Heede.
“Otroci so prikazen opisali skladno, kot sledi: približno 1 meter nad tlemi stoji Mati Božje. Pod njo je modro-bel oblak. Stopal se ne vidi. Na glavi nosi bogato okrašeno zlato krono brez dragih kamnov. Oblika krone ni podobna nobeni do sedaj znani. Mati Božja je oblečena v belo obleko, ki je čez boke opasana z približno 1 centimeter debelo vrvico. Na glavi nosi neprosojno tančico, delno pokrito s krono, v beli barvi. Las ni videti, obleka in tančica segata do oblaka in sta rahlo nagubani.
Rokavi obleke so dvojno široki in segajo do zapestja. Obleka in tančica nimata okrasja. Oba konca vrvice segata po desni strani do približno 30 centimetrov nad oblakom. Na levi roki, ki je zakrita s tančico, sedi dete Jezus. Ima belo, neokrašeno obleko, ki ni opasana. Stopala nimajo obutve. Rokavi oblekice segajo do komolcev. Glave nima pokrite. Otrokovi lasje so blond, zgoraj rahlo, spodaj pa močno skravžljani in segajo nekako do ušes. Dete Jezus drži v desni roki zlato kroglo iz katere štrli zlat križ. Krogla in križ sta brez okrasja. Desna roka Matere Božje je položena nežno na kroglo, tako, da štrli križ med sredincem in prstancem vidno skozi in navzgor. Starost matere ocenjujejo otroci na 19 let, otrokovo na leto ali dve. Mati in otrok gledata otroke.
Prikazen stoji na svetlem ovalnem siju, ki obdaja postavo Matere Božje brez izrazitih žarkov, v širini približno 30 do 40 centimetrov.
Tako se je prikazala Mati Božja od takrat pa do 3.11.1940 v krajših in daljših časovnih razmakih skupno kakih 100 dni. Obrazne poteze so bile povečini prijateljske, včasih smehljajoče, včasih pa, posebno v začetku 1940, resne.” Tako v poročilu župnika iz Heede.
Leta 1943 je dal župnik Diekmann slikarju prof. Klaasu iz Münstra naslikati sliko Matere Božje, kot so jo opisali otroci. Ta slika je dobila svoje mesto v ozadju Marijine cerkve v Heede. Na njej je upodobljen tudi svetlobni sij – mandorla, ki je obdajala Božjo Mater, ko so jo otroci videli. Po navedbah otrok je dal župnik Diekmann kasneje izdelati tudi kip. Umetnik je Heinrich Ossling. Ta je bil tedaj na delu pri družini Merge iz Ibbenbürna. Kip je bil nato aprila 1948 postavljen na mesto, kjer se Marija prikazovala otrokom.

Prvi vtis
Opazovalcu pade pogled najprej na zlato kroglo. Otrok v naročju matere trdno drži kroglo. Pripada njemu. Pripada pa tudi materi otroka. Ona drži skupaj z otrokom tudi kroglo. Oba, mati in otrok sta oblečena v preprosto čisto belo obleko, brez izvezenega okrasja. Mati je hkrati tudi kraljica. To je prvi vtis kipa na opazovalca.

Teološki kip
Iz tega prvega vtisa lahko že zaključimo, da pri tem kipu ne gre za to, da bi bil posebno ljubek, čustva nagovarjajoč kip matere z otrokom. Če bi šlo za to, potem bi Marija nekako polna veselja gledala svojega Sina, Jezus pa bi se stiskal k njej, kot vsak otrok k svoji materi. Spontano bi pomislili: “Kako lepo!”
Kip iz Heede je zahtevnejši. Gre za to, da naj bi kar najbolj pristno predstavljal, kar so videli otroci. Hkrati je kip nekako teološki. Vsak del na njem vsebuje en religiozen, kar teološki pomen. Poskusimo odkriti to bogato simboliko.

Jezus v naročju njegove matere
Jezus sedi pokončno. Marija ga ne drži, kot običajno držimo otroka pri enem ali dveh letih. Gleda resno, kot kak odrasel. On je Gospod. Sedi na prestolu leve roke svoje matere kot ena samostojna oseba. Marija je zanj prestol; Sedež Modrosti (prim. Lavretanske litanije). Zlata krogla pripada njemu. S svojo desno roko jo trdno drži na Marijinem srcu, z levo pa se jo dotika.
V Knjigi razodetja piše o Kristusu, Gospodu in Gospodarju svoje Cerkve:  “V desnici je držal sedem zvezd..” (prim. Raz 1,16). To je tudi oznaka za prve krščanske skupnosti. Nadalje piše: “On pa je položil name desnico (mišljen je apostol Janez), in rekel: »Ne boj se! Jaz sem Prvi in Zadnji in Živi.” (prim. Raz 1,17). Desnica simbolizira roko, ki varuje; roko, ki podeljuje blagoslov; pomeni milost.

Zlata krogla
Krogla v Kristusovi roki je predstavljena v zlatu. Simbolizira zemeljsko kroglo, vendar od tu naprej vse vesoljstvo, celotno stvarstvo. Jezus Kristus ga je odrešil – to naznanja križ, ki štrli kvišku med sredincem in prstancem Božje Matere. Križ kot znamenje našega odrešenja kaže na to, da je svet enkratno odrešen po potokih usmiljenja, ki tečejo iz odrešenikovega Srca kot kri in voda (prim. Jn 19,34).
Vendar, zakaj je simbol sveta v zlati barvi? Veliko je na Zemlji še temnega, bolečega in žalostnega. Apostol Pavel pravi: “da celotno stvarstvo vse do zdaj skupno zdihuje in trpi porodne bolečine.” (prim. Rim 8,22). Te porodne bolečine pa prinesejo končno mlado, novo življenje, zlato vesoljstvo, novo nebo in novo zemljo (prim. Raz 21,1). V njima pa vladata pravičnost in ljubezen. V tem je kip tudi podoba konca časov. Navaja na ponovni prihod Gospoda Jezusa Kristusa. Želi nas, človeštvo, po Mariji, njegovi materi na ta končni čas pripraviti in popeljati vanj. S tem je “Heede” tudi kraj za spreobrnitev grešnikov; kraj, na katerem lahko vsak človek sreča usmiljeno Božjo ljubezen. Ta Ljubezen ozdravlja in prenavlja vsakega, ki pride z odprtim srcem. Podarja mu vero, upanje in ljubezen. Vsak verni, ki ta milostni kraj obišče, lahko po Jezusovi milosti, ki nam jo daje po Marijinem posredovanju, odide kot “novi” človek.

Marija, Mati in Kraljica
Marija je novi človek, ki si ga je Bog od nekdaj zamislil. Zato je ona, kot tudi Jezus v njenem naročju, oblečena vsa v belo. Ona je brezmadežna, je Immaculata, “Najlepša od vseh”. Čistost brez greha je namreč v čisti ljubezni do Boga, ki je Ljubezen; in v ljubezni po Božji volji do vseh ljudi. Zato je Marija v krščanstvu čaščena kot “Mati čiste Ljubezni” (prim. Sir 24,18).

Zakrita leva roka Marije
S svojo levo roko drži Marija dete Jezusa. Ko se Marija prikaže, gre vedno za Jezusa, njenega sina, našega odrešenika in Gospoda; dotika pa se ga samo preko bele tančice, ki se spušča z njene glave in sega do oblaka na katerem stoji. S tem je nakazano spoštovanje, ki ga ima ona kot ustvarjeno bitje do njenega Sina, po katerem je Oče ustvaril vesoljstvo. Ta odnos je primerljiv z duhovnikovim, ki, zakrit z velumom, drži monštranco v roki, ko podeljuje zakramentalni blagoslov (latinska beseda velare pomeni zakrit, ogrnjen). Tudi duhovnik se mora zavedati svoje ustvarjenosti, ko se bliža svojemu Stvarniku.

V roki Kristusovi – pod roko Marijino
Marijina desna roka leži varovalno in blagoslavljajoče na zemeljski krogli, ki počiva v Jezusovi roki. Ves svet, še posebno vse človeštvo je zaupano njeni materinski nežnosti. Po njej želi nebeški Oče človeštvo in vse vesoljstvo popeljati k izpolnitvi. Blagoslavljajoča roka Marije posreduje človeštvu reke ljubezni, ki jo želi Zveličar podariti svetu. O Mariji je pisano v neki pridigi iz 12. stoletja: “Morje Božjih darov priteka iz nje in ona sama toči na žejo trpeče ljudstvo vernikov v prepolnosti tiste milosti, s katerimi jih ona sama presega.” (Amadej iz Lausanne, škof, †1159)
Marija posreduje človeštvu tiste milosti, ki jih Bog želi podariti. Vsak je povabljen, skupaj s svojimi skrbmi, radostmi in stiskami, z vsem svojim življenjem, zateči se pod Marijino varstvo, da bi bil od nje v veri pripeljan h Kristusu. Pooblastilo za to nakazuje krona na njeni glavi.

Zlata krona
Z njenim vnebovzetjem v nebesa je njen Sin Jezus Kristus, Marijo, svojo mater, obdarjeno z raznovrstnimi milostnimi darovi, kronal s temi darovi enako krono.  To je krona veličastva, ki jo je Jezus po svoji trnovi kroni in in daritvi na križu pridobil. Hkrati jo je poklical to izpolnitev in lepoto posredovati človeštvu in vsemu vesoljstvu. Ona je “Kraljica vesoljstva in vernih duš”. Drugi vatikanski koncil izraža to Marijino pooblastilo z besedami: “Marija nam z mnogotero priprošnjo pridobiva darove večnega zveličanja“. (LG 62, lat.: »Multiplici intercessione«, dobesedno: po svojih številnih zastopanjih, blagodejnih posredovanjih). Ima od Boga podeljeno, nadzemeljsko moč (oblast), ki jo uveljavlja za človeštvo. “Devica mogočna” (v priprošnji) molimo v Lavretanskih litanijah.

Osem zlatih špic
Marijina krona ima osem zlatih špic. Osem: sedem plus ena. Sedem je število polnosti, sedem plus ena pa kaže na Božje preobilje. “…Saj je vendar Bog večji od našega srca in vé vse.” (1Jn 3,20). Od tega preobilja daje Bog človeku: v veri, v molitvi, v vseh zakramentih, v obliki in na način, ki ju samo Bog pozna. Spomnili se bomo tudi na osem blagrov evangelija. Kar Jezus tam govori o človekovih blagrih, velja še posebej za Marijo. Npr.: blagor ubogim v duhu (prim. Mt 5,3). Marija je pred Bogom popolnoma revna, uboga, in zato od Boga obdarovana. Prosta je vsakršnega egoizma in s tem odprta za vsakršno Božje delovanje. Popolnoma je ponižna in zato blažena. Stari krstni kamen v cerkvi sv. Petra v vezeh v Heede je oblikovan v osmerokotnik. Stare krstilne kapele so bile prav tako grajene v osem vogalov. Tudi zvonik katedrale v Osnabrücku ima osem strani. Število osem je število udeležbe pri Božjem preobilju. Je simbol za novo življenje v Bogu, ki nam ga dajeta krst in evharistija; ki nam ga darujejo vsi zakramenti.
Vsaka od špic v kroni je sestavljena iz pet stiliziranih drevesc. V vsakem od njih lahko vidimo simbol lesa križa, drevesa življenja, ki nam prinaša večno življenje. Na vsakem drevescu raste po pet sadežev, kar ustreza petim Jezusovim ranam na križu. Teh pet sadežev na drevesu življenja – križu, nam prinaša ozdravljenje in zveličanje. Zmnožek – osem mladostnih drevesc, štirideset zlatih sadežev – tako pomeni umetniški komentar Jezusovih besed v Janezovem evangeliju: “Iz njegove polnosti smo vsi prejeli milost za milostjo.” (prim. Jn1,16). In prav tako: “Jaz sem prišel, da bi imeli življenje in ga imeli v obilju.” (prim. Jn 11,10b).

Oblak pri nogah Božje Matere
Na več mestih v Svetem pismu, tako v Stari kot Novi zavezi, kaže oblak na Božjo prisotnost. Izraelsko ljudstvo je na njihovi poti skozi puščavo v obljubljeno deželo spremljal oblačni steber kot znamenje Božje navzočnosti. (prim. 2 Mz 13,21); v oblaku se jim je nenadoma prikazalo Gospodovo veličastvo (prim. 2 Mz 16,10). Ko je bil Jezus s svojimi tremi učenci, Petrom, Janezom in Jakobom, na gori Tabor, “..jih je obsenčil svetel oblak, in glej, glas iz oblaka je rekel: »Ta je moj ljubljeni Sin, nad katerim imam veselje; njega poslušajte!” (prim. Mt 17,5). Svetleči oblak na katerem stoji Božja Mati iz Heede, nakazuje, da biva Marija v Božjem veličastvu. Od Boga poslana, ostaja v Heede vedno med nami.

Bela vrvica
Mati Božja je opasana z belo vrvico – znamenjem njene deviškosti. Marija stoji Bogu in Gospodu s telesom in dušo na razpolago. Posvečena je Bogu. Bog je njeno veselje, njena tolažba; On je njen Ženin, ona je edinstvena nevesta. Oba konca bele vrvice visita ob desni strani obleke. Vsak konec vrvice ima en prav tako bel vozel. Sta znamenja za duha uboštva in pokorščine, v tem duhu je živela Marija vse življenje. Pas te vrste nosijo danes člani frančiškanskih redovnih skupnosti.

Mandorla
Pri prikazovanjih v Heede med leti 1937 in 1940 so štirje otroci videli Marijo obdano s svetlečim sijem, z mandorlo (lat. vesica piscis). Mandorla kaže na to, da gre pri prikazovanju za ženo, o kateri je pisano v knjigi razodetja: “In prikazalo se je veliko znamenje na nebu: žena, obdana s soncem, in pod njenimi nogami mesec in na njeni glavi venec iz dvanajstih zvezd.” (prim. Raz 12,1). To znamenje je kozmično  znamenje, ki zadeva vse vesoljstvo. Sij mandorle je naslikan na sliki Marije iz Heede, ki visi v ozadju Marijine cerkve v Heede. Včasih so pri prikazovanjih otroci videli samo ta sij. Nakazoval je, da je bila Božja Mati navzoča. V svoji preprostosti in enostavnosti je Mati Božja iz Heede bogata v religioznem pomenu in znamenje Božjega usmiljenja za ves svet. Tej Kraljici vesoljstva in vernih duš v vicah, ki jo je Bog poslal v Heede za ves svet, se želimo priporočiti (zaupati):
 
 
 

Ljuba Mati Božja!

Tvoj Sin, naš Odrešenik Jezus Kristus
je tudi nam dal tebe za Mater.
Zahvaljujemo se mu za to in zahvaljujemo se tudi tebi,
da si nas sprejela kot darilo njegovega srca.
Povzdignil te je za Kraljico vesoljstva
in vernih duš v vicah.
Sedaj kot mati držiš svojo roko
čez ves svet, čez vse ljudi na zemlji
in čez vse verne duše v vicah.
Da bi izpolnila svoje poslanstvo,
iščeš ljudi, ki ti zaupajo
in se ti popolnoma izročijo.
Tako prihajamo k tebi
in se ti posvetimo z dušo in telesom,
s svojim življenjem in trpljenjem.
Naj postanemo po tebi in v tebi
služabniki in služabnice
Presvetega Srca Jezusovega,
za zveličanje sveta
in v slavo nebeškega Očeta.
Amen.

Prevedeno z osebnim dovoljenjem Johannesa Brinkmanna, župnika v pokoju.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja