Kateheza: “Vodilo štirih evangelijev” (Fortunacijan Oglejski, škof)

škof Fortunacijan Oglejski (+ 360/70)
Vodilo štirih evangelijev 43–45

Ozdravljeni cestninar
43. Ko je Jezus šel mimo, je videl človeka, ki je sedel pri mitnici, Mateja. Izvolil ga je in mu rekel, naj hodi za njim. Brez obotavljanja je ta šel za njim. Mitnica je urad cestninarjev. Od tam je bil torej Matej izvoljen iz tega razloga,
ker vsak, ki prizna, da je grešnik, lažje sprejme usmiljenje. Podobno kakor tedaj, ko sta dva, farizej in cestninar, molila v templju in je cestninar opravičen odšel na svoj dom.
Če je torej tudi tukaj izvoljen eden izmed cestninarjev, kaj sledi potem? Ko je bil v hiši za mizo, glej, je prišlo mnogo cestninarjev in grešnikov in so bili za mizo z Jezusom. Tisti so za mizo v hiši, to je v cerkvi, in tam počivajo, kateri
priznavajo, da so grešniki. In po priznanju si zaslužijo odpuščanje prej storjenega; zato jih po pravici najdemo, da so v hiši za mizo z Jezusom. Nad tem, ker grešniki dobijo odpuščanje, pa godrnjajo farizeji – kajti beseda farizej pomeni ločeni – ločeni so od druženja s cestninarji. Tako je pravični zares povišan.
Takšni farizeji dobijo v odgovor: »Vi ste pravični in zdravi ne potrebujejo zdravnika.« Pa ne zato, ker bi bili zdravi, ampak ker pravijo o sebi, da so pravični. Zato dobijo v odgovor: »Ne potrebujejo zdravnika zdravi, ampak bolni.«
Božji Sin pokaže, da je zdravnik, ki lahko ozdravi rane duše. In to s kakšnim zdravilom? Pravi: »Usmiljenja hočem in ne daritve. Nisem namreč prišel klicat k pokori pravične, ampak grešnike.« Nihče ni pravičen pred Gospodom.
Oni pa so o sebi trdili, da so pravični. Kdorkoli prizna, da je grešnik, je po pravici poklican in so mu grehi odpuščeni, ker pred Gospodom ni nihče brez greha. Farizeji tega niso razumeli in ko so se v svoji pravičnosti poviševali, so bili zapuščeni in zavrženi.

Post po svatbi
44. Jezus jim je rekel: »Ali se morejo ženinovi prijatelji postiti …« Tukaj pokaže, da se ne morejo, dokler je ženin pri njih – ženin je Kristus, ženinovi prijatelji so apostoli, nevesta pa je sama Cerkev. Pravi torej: »Ko pa bo ženin od njih vzet, tedaj se bodo postili.« To se je zgodilo, ko so na binkošti molili in se postili: tedaj je prišel nadnje Sveti Duh.

Kako postati nov meh za novo vino
45. »Nihče pa ne prišije zaplate iz neudelanega blaga na staro obleko.« Kaj pomeni staro in novo blago? Novo blago je krščansko ljudstvo, staro pa judovsko. Ne more se torej prišiti starega na novo, če človek sam ne pride in ne veruje v Kristusovo ime in ni krščen in prenovljen, sicer se ne more priključiti v telo Cerkve in se naredi samo še večja raztrganina. Raztrganino razumemo kot spor in nesoglasje v veri med strankami. Sledi podobna primerjava z novim vinom in starimi mehovi. Novo vino je krščansko ljudstvo, stari mehovi pa so ali Judje ali grešniki. Če se mehovi ne prenovijo, ne morejo prenašati novega vina, ker se lahko oboje uniči. Če se torej človek ne prenovi in ga Sveti Duh ne pouči, ne more nositi milosti Svetega
Duha. Stari mehovi so grešniki ali Judje. To sem rekel zaradi stare postave. Novi mehovi ali ljudje pa so tisti, ki so po milosti prenovljeni in se jim upravičeno zaupa novo vino. Novo vino razumemo kot Svetega Duha, kakor je rečeno o apostolih, da so se napili novega vina, ko so bili polni Svetega Duha. Torej se novo vino nalije v nove mehove, da se ohrani oboje. Tako je tudi duhovna milost dana prenovljenemu človeku, to je odrešenemu v imenu Božjega Sina, Jezusa Kristusa, našega Gospoda, da se oboje ohrani nepoškodovano.
Po rokopisu iz kölnske stolne knjižnice, dostopnem na spletu na naslovu na straneh 36r-37v
prevedel br. Miran Špelič OFM.
Vir

Views: 1

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja